Historie

Clipper is een betrouwbare partner en leverancier in promotionele producten met Europese naamsbekendheid. Zoals elk bedrijf en elke organisatie is ook Clipper klein begonnen. Hoe het uitgroeide tot een internationaal concern? Hier ziet je de ontwikkelingen van Clipper in chronologische volgorde.


1945  Oprichting Jonkers’ Handelsonderneming door Martien Jonkers (21). Verkoop (vul)pennen en vulpotloden. Locatie: ouderlijk huis – Helmond.

1947  Uitbreiding activiteiten en personeel. Verhuizing naar nieuwe locatie - Helmond.

1961  Ontwikkeling en productie eigen pennensets. Introductie eerste pennenset onder de naam Clipper. Nieuwe locatie: Mierlo

1970  Jonkers’ Handelsonderneming wordt Clipper. Activiteiten breiden uit met o.a. eigen drukkerij en divers assortiment.

1972  Naamsbekendheid en de enorme groei leidt tot verhuizing. Locaties: Mierlo en de Mortel.
1972  Directe inkoop vanuit het Verre Oosten en China.

1984  Martien Jonkers introduceert ‘Direct Marketing’ in Nederland
1984  Verkoop middels vertegenwoordigers én via catalogi.
1984  Opening vestiging België

1989  Wegens succes uitsluitend verkoop via catalogi.

1990  Opening vestiging Frankrijk

1992  Opening nieuwbouw Helmond, Haverdijk 7. Alles onder één dak. Inmiddels 100 werknemers.

2003  Opening vestiging Duitsland

2007  Oprichter en algemeen directeur Martien Jonkers komt te overlijden
2007  Frans-jozef Maas en Ron Boer worden benoemd tot resp. algemeen directeur en commercieel directeur.

2008  Opening vestiging United Kingdom
2008  Vanuit de bestaande vestigingen breiden activiteiten zich uit naar omliggende landen.

2010  Met de slogan 'Selling together!' zet Clipper in op partnership.

2015  Uitbreiding drukkerij en distributiecentrum Haverdijk Helmond.
2015  Clipper is inmiddels uitgegroeid tot een internationale onderneming met 350 werknemers.

2016  Lancering nieuwe marktstrategie en website Clipper

In Memoriam

Oprichter Martien Jonkers (*4-12-1924  -  †22-06-2007)

Martien Jonkers kan gekenmerkt worden als een ambitieus man met dromen, een innovatieve handelsgeest en een passie voor ondernemen. Deze combinatie maakt dat hij op 21-jarige leeftijd zelfstandig ondernemer wordt onder de naam Jonkers’ Handelsonderneming, waarmee het fundament voor Clipper wordt gelegd.

Martien is leergierig en zijn nieuwsgierigheid naar het onbekende is tevens de bron van zijn succes. Zijn gedrevenheid en wilskracht maakt dat hij doelen bereikt. Hij produceert en introduceert zijn eerste pennenset onder de naam Clipper, de oorsprong van de bedrijfsnaam. In Nederland introduceert hij relatiegeschenken met opdruk en het direct marketing concept.

Martien Jonkers durft zijn ideeën gestalte te geven, te groeien en toekomstgericht te denken. Hij blijft, ondanks het succes, met beide benen op de grond staan. Hij draagt de zorg voor zijn gezin, twee dochters en zoon Max, die vele jaren aan zijn zijde in het bedrijf werkt. Naast de verantwoordelijkheid voor zijn gezin en bedrijf voelt Martien zich verantwoordelijk voor en betrokken bij zijn medewerkers. Martien is een graag gezien persoon. Niet alleen bij zijn werknemers, maar ook bij klanten en concurrenten. Wie met Martien spreekt voelt zijn menselijkheid, zijn passie en is verzekerd van een goed gesprek.

Tot het einde van zijn veelbewogen leven is Martien nog dagelijks aan het werk in Helmond. Iedere dag wordt alles in het werk gesteld om het beste uit Clipper naar boven te halen. Op 22 juni 2007 overlijdt hij in de leeftijd van 82 jaar. Hij laat naast een prachtig en gezond internationaal bedrijf een diepe indruk achter door de persoon die hij was.

Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.

T: 0492 530 230 (bereikbaar tussen 8.00 en 17.00)

LogoTool